KAMPEROWA MAJÓWKA W WARSZAWIE NA TORZE SŁUŻEWIEC 🚐 KOLEJNA EDYCJA WARSAW CARAVANING FESTIVAL 10-11 MAJA 2025!!! 🚐  

Organizator:

Raport rejestracji kamperów i przyczep kempingowych w 2024 roku

Podziel się

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych 2024 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W 2024 roku zarejestrowano w Polsce 2093 szt. nowych samochodów kempingowych, co przełożyło się na wzrost o 25,8% r/r (+ 429 szt.).

Kolejny rok, numerem jeden z 44,2% udziałem jest marka Volkswagen, na drugim miejscu ponownie marka Benimar – 7,3% oraz zamykający podium Capron – z 5,2% udziałem w rynku.

Po roku przerwy na pierwsze miejsce wróciła marka Hobby (24,7% udziału w rynku), wyprzedzając polskiego producenta – Niewiadów o 11 szt. (23,5% udziału) a podium zamknęła Adria (10,6%).

W kategorii używanych samochodów kempingowych zarejestrowano w 2024 roku o 38,2% więcej pojazdów (+ 830 szt.), kończąc rok z wynikiem 3 005 szt.

Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych zarejestrowano łącznie 8 667 szt. co zamyka rok ze wzrostem r/r na poziomie 9,8% (+ 770 szt.).

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (1 321 szt.) oraz Francja (509 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (234 szt.) oraz Szwecja (191 szt.).

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych pierwsze miejsce utrzymała Dania (1 846 szt.), na drugim miejscu Holandia (1 639 szt.) oraz podium zamyka Wielka Brytania (1 595 szt.).

Wartymi uwagi są statystyki rejestracji w ostatnich siedmiu latach, z których wynika iż łącznie zarejestrowano pierwszy raz w Polsce nowych oraz używanych samochodów kempingowych i przyczep 14 726 szt., czyli o 2 067 szt., więcej niż w 2023 roku, co stanowi rekord w historii branży.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Wyniki rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych w 2024 roku można uznać za niezłe. Nowe samochody kempingowe odnotowały prawie 26% wzrostu, natomiast używane – blisko 40%. To pokazuje, że w odróżnieniu od pojazdów osobowych, klienci cenią sobie nowe samochody kempingowe i można nawet postawić tezę, że rejestruje się porównywalne ilości nowych, jak i używanych. Maleje natomiast liczba nabywców zarówno nowych jak i używanych przyczep kempingowych. W tym przypadku wzrosty wyniosły ponad 4% - w przypadku przyczep nowych i niecałe 10% - w używanych. Jeśli porównamy ilość sztuk nowych samochodów kempingowych do liczby zarejestrowanych nowych przyczep, to widać wyraźnie, że samochodów jest ponad dwa razy więcej. To wskazuje, że jeśli nabywcy decydują się na formę spędzanie wolnego czasu, jaką jest karawaning – chętniej wybierają samochód niż przyczepę.”

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi: „Wyniki roczne okazują się być spójne z tymi zaprezentowanymi w poprzednich kwartałach. Niedawno prezentowaliśmy na portalu polskicaravaning.pl statystyki z rynku belgijskiego. Okazuje się po czasie, że u nas jest podobnie. Dynamika wzrostu rejestracji nowych kamperów na poziomie 25,8%
w stosunku rocznym powinna cieszyć, aczkolwiek odnotowujemy większe wzrosty w rejestracjach modeli używanych (+38,2%).

Rynek daje wyraźny sygnał, że oczekiwane jest obniżenie cen, bowiem społeczeństwo nieprzerwanie szuka tańszej alternatywy w postaci pojazdów używanych zagranicą. Obserwujemy również duże zainteresowanie pojazdami ze średniej i niskiej półki. Od dłuższego czasu marka Benimar broni swojej drugiej pozycji i wydaje się to na razie niezagrożone. Tegoroczną ciekawostką w zestawieniu jest Grupa Capron, pod którą kryją się pojazdy marek Sunlight, Carado i Etrusco. Ta wprowadziła w tym roku na nasz rynek aż 108 nowych kamperów. Jeśli dołożyć do tego wyniki marki Rimor, McLuis, CI, Roller Team to ich sprzedaż potwierdza powyższy trend.

Drugim trendem jest dużo mniejszy wzrost w rejestracji przyczep. Oczywiście wolumen (łącznie 11 672 szt.) jest większy niż w kamperach, jednak przyrosty zdecydowanie maleją. Przyczepa zagraniczna to Hobby, a krajowa Niewiadów - tak właśnie postrzegają to w większości początkujący miłośnicy przyczep kempingowych. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, ze producentów jest wielu, ale czołówka w tabelach rejestracji nie pozostawia wątpliwości. Popularność tych marek nie maleje. Posiadacze przyczep mają coraz trudniejsze zadanie z wyborem nowego holownika. Zaostrzone normy emisji spalin znacznie ograniczają możliwości holownicze nowych samochodów, co ma niewątpliwy wpływ na spadek popularności przyczep.

Optymistycznym podsumowaniem jest łączna ilość wszystkich pojazdów karawaningowych wprowadzonych na rynek na poziomie 14 726 szt..

 

O PZPM:

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 54 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep - CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.

KONTAKT DLA MEDIÓW:

 

O PGC:

Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa powstało w 2019 roku z inicjatywy wielu osób z branży m.in. dealerów pojazdów, producentów pojazdów specjalnych kempingowych, wystawców, przedstawicieli wypożyczalni pojazdów kempingowych i mediów.  Jest największą polską organizacją o tym profilu. Działalność koncentruje się na potrzebach branży caravaningowej i campingowej w Polsce, reprezentuje rynek oraz organizuje kongresy, targi oraz zloty.

KONTAKT DLA MEDIÓW:

Dariusz Wawrzyniak, e-mail: dariusz.wawrzyniak@spgc.pl, tel.: 603 415 196